Loading...
 

Przepływ informacji w nowych mediach

Wzory przepływu informacji w nowych mediach

Pojawieniem się komputera i internetu i dało początek mediom telematycznym, określanym jako nowe media. Spowodowało powstanie alternatywnych typów obiegu informacji i wymusiło potrzebę stworzenia nowych modeli komunikowania, które uwzględniały ich specyfikę [1]. Wcześniej stworzone modelowe wzory komunikacji medialnej zostały stworzone dla tzw. „starych mediów” i nie w pełni odpowiadały one zmianom, jakie dokonały się pod wpływem nowych środków komunikowania (szerzej modele komunikowania w mediach tradycyjnych przedstawione są w rozdziale Modele komunikowania.

W odniesieniu do mediów telematycznych zostały one zastąpione przez model przepływu informacji autorstwa Jana Bodrewijka i Bena van Kaama [2]. Model ten zdaniem Dennisa McQuaila (2007) w pełni opisuje zmiany jakie zachodzą w komunikacji zapośredniczonej przez nowe media. Podkreśla przy tym, że wyróżnione w tym modelu cztery wzory przepływu informacji: alokucja, rejestracja, konsultacja i konserwacja nie tylko graniczą ze sobą, ale mogą się na siebie nakładać i uzupełniać w niektórych przypadkach [3].

Model przepływu informacji w nowych mediach koncentruje się na kontroli wytwarzania, dystrybucji oraz odbioru przekazów. Jeden wymiar modelu jest definiowany przez kontrolę zasobu/źródła informacji, które może być centralne lub indywidualne. Drugi wymiar wyznacza kontrola czasu i wybór przedmiotu przekazu. Tu również może ona być centralna lub indywidualna [2].

Model 1: Model przepływu informacji Jana Bodrewijka i Bena van Kaama (1986)


  • Alokucja charakteryzuje się mocną pozycją nadawcy, który określa czas i miejsce komunikowania, opiera się na przekazach jednokierunkowych i polega na tym, że informacja rozchodzi się od centrum do wielu odbiorców peryferyjnych równocześnie.
  • Konwersacja zakłada możliwość oddziaływania jednostek bezpośrednio na siebie, odbiorcy mają pełną kontrolę i samodzielność w wyborze partnerów, czasu, miejsc i tematu przekazu. Wzór ten zakłada równość pozycji w procesie komunikacji partnerów rozmowy.
  • Konsultacja polega na tym, ze odbiorca szuka informacji w jakiejś bazie danych, albo zadaje pytanie za pośrednictwem nowych mediów. To odbiorca na peryferyjnej pozycji ma większą kontrolę nad czasem i tematem komunikacji niż centrum.
  • Rejestracja stanowi odwrotność konsultacji. Charakteryzuje się tym, że w celu tworzenia baz danych, nadawca pozyskuje informacje od odbiorców (nie zawsze za ich świadomą zgodą). Centrum żąda informacji i dostaje je od peryferyjnych użytkowników. Rejestracja obejmuje, np. automatyczny zapis rozmów telefonicznych, smsów. Taki charakter też ma gromadzenie danych o klientach przez sklepy internetowe. W tym modelu to centrum ma większą władzę nad określeniem czasu i treści komunikacji niż odbiorca zajmujący peryferyjną pozycję.

Model cyber-interaktywny Sally Mcmillan (2002)
Model cyber-interaktywny uwzględnia dwie zmienne: jednokierunkowość lub dwukierunkowość komunikacji oraz kontrolę odbiorcy nad przekazami, która może być wysoka lub niska. Pozwoliło to wydzielić cztery podstawowe wzory przepływu informacji w nowych mediach: monolog, feedback, dialog responsywny, wspólny dyskurs [4].

Model 2: Model cyber-interaktywny Sally Mcmillan (2002)


  1. Monolog opiera się na jednokierunkowej komunikacji, nad którym odbiorcy treści w zasadzie nie mają kontroli. W tym sensie przypomina on alokację w zakresie kontroli źródła jak i czasu i treści przekazu oraz model komunikowania typowy dla agencji prasowej. Nadawcy tworzą i rozpowszechniają treści, aby przyciągnąć publiczność, promować produkty lub usługi, budować wizerunek marki. Taki charakter ma większość witryn internetowych firm.
  2. Feedback opiera się głównie na komunikacji jednokierunkowej, ale pozwala odbiorcom na ograniczoną komunikację z nadawcą. Przypomina on wzór komunikacji charakterystyczny dla konsultacji w zakresie kontroli jaki ma nad nim odbiorca. Narzędzia informacji zwrotnej (feedbacku) takie jak, np. umieszczane w wiadomościach e-mail bezpośrednie odnośników pozwalają wysłać komentarz, opinię, ocenę itp. bezpośrednio do nadawcy w formie e -maila. W tym typie przesyłania informacji role nadawcy i odbiorcy są asymetryczne. Nawet jeśli odbiorca może komunikować się z nadawcą, to nie ma gwarancji, że nadawca odpowie na otrzymaną "informację zwrotną". W odniesieniu do kontroli nad przekazem w przypadku feedbacku odbiorca sprawuje kontrolę nad komunikatem, który wysyła do nadawcy.
  3. Responsywny dialog umożliwia dwukierunkową komunikację, ale nadawca zachowuje podstawową kontrolę nad komunikacją. Ten wzór komunikacji może wykorzystywać techniki typowe dla modelu rejestracji do monitorowania procesu komunikacji. Może on mieć miejsce w takich środowiskach, jak e-commerce, w którym nadawca udostępnia towary i usługi, odbiorca wybiera i zamawia żądany towar / usługę, a nadawca potwierdza otrzymanie zamówienia.
  4. Dyskurs wzajemny (mutual discourse) umożliwia dwustronną komunikację i zapewnia odbiorcom dużą kontrolę nad komunikacją. Ten wzór przypomina konwersację i komunikację dwukierunkową symetryczną. Nadawca i role odbiorcy stają się praktycznie nie do odróżnienia w takich środowiskach jak czaty, tablice ogłoszeń itp. Kluczem do wzajemnej dyskusji są wszystkie wiadomości, jakie uczestnicy wysyłają i odbierają [4].

Nowe media – nowe wzory przepływu informacji
W odniesieniu do nowych mediów brakuje całościowego paradygmatu, który pozwalałby na badania zmian zachodzących w sposobie doświadczania nowych mediów. Najczęściej do tych analiz adaptowane są modele komunikacji opracowane dla mediów tzw. starych. Do wzoru monologowego, feedbackowego opartego na alokucji znajdują zastosowanie modele transmisji. W innych modele rozgłosu i rytualne oraz wyrastające z modelu interakcyjnego [3]. Ponadto wszystkie cztery wzory przepływu informacji mogą być realizowane na jednym urządzeniu w ramach tej samej technologii – infrastruktury telekomunikacyjnej [3].

W nowych mediach dziś następuje przesunięcie komunikacji od nadawcy ku odbiorcy na co wskazuje częstsze pojawianie się przepływu informacji charakterystycznych dla konwersacji, konsultacji niż według wzoru alokucyjnego. Alokucja wykorzystywana jest w stosunkowo małej skali i ma inną formę, została dostosowana do podzielonych i wyodrębnionych ze względu na zainteresowania lub potrzeby audytoriów. Wzory rejestracyjne równoważą komunikację i oddają rolę nadawcom [3].

Zwrócić trzeba też uwagę, że nowe media nie rozwiązały problemów, które pojawiły się już wcześniej w przestrzeni komunikacji masowej a nawet je wzmocniły. Taki charakter ma zjawisko określane przez Kazimierza Krzysztofka jako „terror klikalności”. Jest to świadome dezorientowanie odbiorcy tytułami wiadomości lub fragmentami tytułów, aby skłonić go do otwarcia komunikatu. Jest to szerszy problem tabloidyzacji starych i nowych mediów, które walczą o odbiorcę „podkręcając” jego doznania związane z odbiorem przekazów, aby przetrwać na rynku za nawet za cenę obniżania standardów dziennikarstwa [5].

Zadanie 1:

Treść zadania:
Proszę o wskazanie typów przepływu informacji na Facebooku?

Bibliografia

1. Goban-Klas, T.: Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
2. Bordewijk, J. L., van Kaam B.: Towards a New Classification of Tele-Information Services, InterMedia 1986, nr 1(14), pp. 16-21.
3. McQuail, D.: Teoria masowego komunikowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
4. Mcmillan, S. J.: A Four-Part Model of Cyber-Interactivity: Some Cyber- Places are More Interactive Than Others, New Media & Society 2002, nr 2(4), pp. 271-291, dostęp:23.08.2020
5. Krzysztofek, K.: Nowe media totalne - intruz w naszych domach. [W:] Pokorna-Ignatowicz K., Jędrzejewski, S., Bierówka, J. (Red.), Nowe media a praktyki komunikacyjne, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2013, s. 15-34, dostęp:27.08.2020

Ostatnio zmieniona Czwartek 28 z Kwiecień, 2022 17:32:14 UTC Autor: Dorota Żuchowska-Skiba
Zaloguj się/Zarejestruj w OPEN AGH e-podręczniki
Czy masz już hasło?

Hasło powinno mieć przynajmniej 8 znaków, litery i cyfry oraz co najmniej jeden znak specjalny.

Przypominanie hasła

Wprowadź swój adres e-mail, abyśmy mogli przesłać Ci informację o nowym haśle.
Dziękujemy za rejestrację!
Na wskazany w rejestracji adres został wysłany e-mail z linkiem aktywacyjnym.
Wprowadzone hasło/login są błędne.